خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/04 - 13:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مشاور امنیت ملی عراق مطرح شد؛

عزیزی: مشکل آمریکا و غربی‌ها با ایران، اصرار تهران بر تامین امنیت به دست کشورهای منطقه است/ قاسم الأعرجی الحسینی: عراق اجازه نمی‌دهد خاک این کشور محل امنی برای دشمنان ایران باشد

ابراهیم عزیزی در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه عراق به خوبی در تحقق و اجرای موافقتنامه امنیتی 28 اسفندماه 1401 با ایران همکاری کرده، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی امنیت منطقه بوده است و یکی از مواردی که باعث می‌شود آمریکا و غربی‌ها با ایران مشکل داشته باشند، اصرار تهران بر تامین امنیت به دست کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در صدر هیأتی پارلمانی به بغداد سفر کرده است، روز چهارشنبه ۳ آبان‌ماه، با قاسم الأعرجی الحسینی، مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.



مرتضی محمودوند و سید احمد آوایی، دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عباس الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق و محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد  نیز در این دیدار و نشست حضور داشتند.



ابراهیم عزیزی در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی ملت عراق در ایام اربعین حسینی (ع)، گفت: مسئولان عراقی تمام ظرفیت خود را در تأمین امنیت زائران اربعین حسینی (ع) به کار گرفتند و این مراسم باشکوه به خوبی برگزار شد.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح آثار مولفه‌های امنیتی در روابط دو کشور، بیان کرد: دشمنان دو کشور به دنبال ضربه زدن به مولفه‌های امنیتی ایران و عراق هستند تا از توسعه روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو کشور جلوگیری کنند.



عزیزی با اشاره به آثار مثبت توافقنامه امنیتی ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ بین ایران و عراق، ادامه داد: عراق به خوبی در تحقق و اجرای این موافقتنامه امنیتی با ایران همکاری کرده است.  ما به هیچ وجه حضور نیروهای مخل امنیت ملی دو کشور و امنیت منطقه را در مرزهای مشترک برنمی‌تابیم، زیرا این گروه‌های تروریستی در مکتب دشمنان ایران و عراق آموزش دیده‌اند تا منافع دو کشور و منطقه را از بین ببرند.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره منادی امنیت منطقه بوده است، گفت: یکی از مواردی که باعث می‌شود آمریکا و غربی‌ها با ایران مشکل داشته باشند، اصرار تهران بر تامین امنیت به دست کشورهای منطقه است.



رئیس هیأت اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به بغداد به تحولات اخیر فلسطین و ظلم رژیم صهیونسیتی به غزه اشاره کرد و یادآور شد: جهان اسلام  از جنایت‌هایی که رژیم صهیونسیتی در فلسطین، به‌ویژه غزه انجام می‌دهد، اندوهناک است اما قطعا در نهایت این جبهه مقاومت است که به پیروزی خواهد رسید.











ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی


قاسم الأعرجی الحسینی، مشاور امنیت ملی عراق نیز در ابتدای سخنان خود به تاثیر مراسم اربعین حسینی (ع) در تقویت روابط ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تمام اقدامات ملت عراق در ایام اربعین حسینی (ع) ناشی از رغبت قلبی آن‌ها است؛ البته همکاری‌های خوبی نیز بین طرف‌های ایرانی و عراقی انجام شد تا مردم با سهولت بیشتری نسبت به گذشته در این مراسم شرکت کنند.



وی به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی اشاره کرد و افزود: در نشست قاهره و نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدیم که بیگانگان به راه دیگری می‌روند و نمی‌خواهند برای فرزندان منطقه شرایط مناسبی را  فراهم کنند.



قاسم الأعرجی الحسینی به توافق ایران و عربستان هم اشاره کرد و ادامه داد: استکبار جهانی از این توافق راضی نیست و نگران موضع ایران در رابطه با احیا روابط ایران با مصر، بحرین و سودان است.



مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر تاثیر خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ثبات و امنیت در دو کشور به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: در ابتدای دولت آقای نوری‌المالکی در عراق، کمال خرازی؛  وزیر خارجه وقت ایران، قصد سفر به عراق را داشت اما به علت اینکه فرودگاه بغداد تحت بمباران بود، امکان فرود هواپیما وجود نداشت و نهایتا وزیر خارجه وقت ایران از مرز مهران وارد عراق شد. امروز پیوستگی خون شهیدان مقاومت به ویژه حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران ایشان منجر به ایجاد امنیت شده است.











ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی


قاسم الأعرجی الحسینی در پایان گفت: گروه‌های تروریستی مستقر در مرزها تحت حمایت کشورهای خارج از منطقه هستند و تلاش می‌کنند با این ابزارها روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند، اما عراق اجازه نمی‌دهد خاک این کشور محل امنی برای دشمنان ایران باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370614
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار